Leasing – den ultimative guide til billeasing

Når man skal ind og vurdere, om man skal privatlease eller købe, skal man først og fremmest overveje, om leasing overhovedet er noget for én selv, da det bl.a. kræver, at du kender til dit kørselsbehov i hele leasingperioden – det vil altså sige, at privatleasing primært er til dig med et stabilt liv, og som kan forudse visse behov, når det kommer til dine kørevaner.

Det er ganske essentielt, at man er klar over, at det er noget helt andet at privatlease en bil ift. at eje en bil – dette skulle gerne være helt klart fra start. Ydermere må man huske på, at der også er noget, der hedder erhvervsleasing, og det adskiller sig helt og holdent fra pivatleasing – men dette vil vi komme nærmere ind på senere. Det er altså nogle helt andre vilkår, der er på spil her, og det er vigtigt, at man kender til disse, inden man beslutter, om man vil lease eller købe.

Vi vil her gennemgå nogle af de mest gængse begreber og spørgsmål, når det kommer til leasing, så du vil være bedre klædt på, inden du skal ud og træffe den endelige beslutning.

Leasing vs. køb bil

Når man skal ud at kigge på en ny bil, har man to muligheder. Man kan enten vælge at privatlease eller at købe. Det vil som regel være muligt at forhandle sig til en forholdsvis stor rabat, hvis man ender med at vælge at købe bilen – man bør derfor først sørge for, at man har undersøgt markedet grundigt, så man ved med garanti, om det bedst kan svare sig at lease eller at købe.

Privatleasingen er alternativet til at købe en bil, og her er det vigtigt, at man har sat sig godt ind i tingene, da der er et hav af forskellige faktorer og forhold, der skal tages hensyn til, når en privatleasingkontrakt skal forhandles – og har man ikke gjort sit forarbejde godt nok, kan man virkelig ende i en dyr og træls situation.

Hvis man er den type person, der ofte køber ny bil, kan privatleasing være noget, du bør overveje. Hvis du derimod er typen, der har tænkt sig at beholde bilen i op til flere år, bør man overveje at købe den i stedet, da du som regel vil drage flere fordele af dette. Det er ganske sjældent, at det vil kunne betale sig at sælge en splinterny bil efter blot tre år. Men lever du et ganske stabilt liv, hvor du har haft det samme job i en lang årrække og boet det samme sted, og du ikke lige har nogen planer om nogle store ændringer inden for den nærmeste fremtid, kunne leasing helt sikkert være attraktivt for dig. Her vil du jo nemlig også nemmere kunne forudsige dit kørselsbehov mere præcist.

Fordele ved privatleasing

Der er utrolig mange fordel ved privatleasing frem for at købe, og vi vil her nævne nogle af dem.

Såfremt man vælger privatleasing frem for at købe sin bil, slipper man for den usikkerhed omkring, hvad den endelige salgspris ender med at være, når man en dag skal ud og sælge sin bil. Dette kan nemlig godt blive en rigtig stor udgift for dig – ja, værditabet er nu nok den største udgift ved at være bilejer – så dette er helt klart værd at have med i sin betragtning. Det er utrolig svært at forudsige værditabet på en bil i forvejen, da der kan komme nye modeller til i mellemtiden osv. Man kommer derfor aldrig udover, at der er en usikkerhed omkring, hvor meget éns bil er værd i sidste ende, når den skal sælges – og dette slipper du for at tænke på, hvis du vælger privatleasing.

En anden fordel er, at leasingselskaber har et bedre udgangspunkt til at kunne forhandle nogle rigtig gode rabatter hjem på biler, i og med at selskaberne ofte køber mange biler ind ad gangen hos diverse bilforhandlere, og det er en kæmpe fordel for dig, da de derved vil kunne give dig nogle leasingpriser med gode vilkår. Herudover skal du heller ikke bekymre dig om reparationsudgifter, såfremt det skulle ske, at din bil gik i stykker af den ene eller anden årsag. Hvis du privatleaser din bil, så er det leasingselskabet, som skal stå for dette, og du slipper derfor for uforudsete udgifter.

Endnu en fordel ved privatleasing er, at startbetalingen er væsentlig lavere, da den kun er på 5-10 %, mens man typisk vil skulle betale 20% af bilens pris i udbetaling ved et almindeligt bilkøb. Du vil derfor ikke skulle have et så stort beløb til at stå på din konto, før at du kan få fingrene i en lækker bil.

Når man køber bil, skal man betale fuld registreringsafgift, og dette er en ret stor del af den samlede pris for bilen. Dette skal leasingselskabet ikke, i og med, at de kun skal betale afgift for den periode, som leasingkontrakten varer. De skal derfor låne en betydelig del mindre, end en almindelig bilkøber vil skulle. Dette har yderligere den fordel for dig, at du får lavere leasingpriser.

Ydermere bør man have in mente, at et leasingselskab er et professionelt selskab, som med garanti vil kunne forhandle sig til bedre vilkår, når det kommer til finansieringen, end du selv har mulighed for. Du slipper altså for at skulle betale for en masse gebyrer, og herudover slipper du også for at skulle gå den lange og tunge vej ned i banken for at låne ekstra penge. Leasingselskabet foretager heller ikke samme vurdering af dig som låntager, som en bank ville gøre, da de har sikkerhed i bilen, som de jo står som ejere af. Slutteligt vil du som regel skifte din bil ud noget oftere, når du privatleaser den, end hvis du ejede den, i og med at leasingaftaler som oftest løber i 3 år, og man kan herefter vælge at skifte over til en ny bil igen – og vi kan vist alle blive enige om, at der ikke er noget bedre end duften af en ny bil.

Erhvervsleasing

Når man som virksomhed skal overveje, om man skal købe eller lease, afhænger det naturligvis af behov og økonomiske forhold, men erhvervsleasing kan være en rigtig god løsning for virksomhedsejere, der eksempelvis ønsker at optimere balancen.

Der er altså rigtig mange firmaer, der vælger at lease deres biler, da der også er mange andre forskellige fordele at finde her. Når man erhvervsleaser, er denne ydelse fuldt fradragsberettiget, så længe det er en bil, der kun anvendes i forbindelse med arbejdets gøremål. Såfremt du også bruger bilen til privat brug, bliver dette fradrag begrænset, og her er det nogle andre vilkår, der gælder. Herudover samles finansieringen af alle virksomhedens aktiviteter ikke ét sted, hvilket giver langt mere fleksible vilkår, sammenlignet med lån til køb af udstyr. Ydermere sikrer virksomheden sig mod teknologisk forældelse, i og med at leasingperioden som regel er kortere end den teknologiske levetid – man undgår derved at stå med teknologisk forældede aktiver, som desuden vil kræve ekstremt høje vedligeholdelsesomkostninger.

Flexleasing

Det er en ganske enkel proces, når man skal flexlease sin bil. Allerførst skal man tage kontakt til et leasingselskab, som vil kunne anskaffe lige præcis den bil, du går og drømmer om. Når selskaber så har fundet bilen og fået den fragtet til Danmark, bestemmer SKAT en registreringsafgift, som naturligvis skal betales. Denne afgift afhænger af bilens værdi, alder, kørte kilometer osv. Registreringsafgift skal betales hver måned. Hos en ganske normal bilhandler, vil man skulle betale dette på én gang, men dette gør sig ikke gældende her, hvor den skal deles op i den periode, som man flexleaser bilen i. Det vil altså sige, at du slipper for at tømme din konto på én gang, men i stedet skal du blot betale i rater hver måned i den valgte leasingperiode.

Det er herudover vigtigt at forstå, at når man flexleaser sin drømmebil, så køber leasingselskabet bilen, og herefter udlejer de den til dig. Selskabet skal naturligvis have finansieret dette køb, og det gør ved at sætte nogle renter på, som du så har ansvaret for at betale for. Du kan derved helt selv bestemme, i hvor lang tid du betaler din bil af – og selvfølgelig hvordan. Endeligt vil selskabet også fastsætte en hvis restværdi på bilen, og det er den værdi, som man vil kunne forvente, at bilen har, efter at leasingperioden er udløbet. Denne restværdi vil blive indregnet, da bilen jo vil falde i værdi under leasingperioden.

Der er naturligvis også en masse fordele forbundet med flexleasing, og vi har samlet en række af dem her, så du hurtigt kan få et overblik over, hvorfor det er ekstremt smart og enkelt at flexlease sin bil.

Først og fremmest giver det en stor frihed for dig som låntager, da du selv bestemmer, i hvor lang en periode du gerne vil flexlease den i – herudover bestemmer du også helt selv, hvornår du vil køre, og hvor meget du har tænkt dig at køre. Det hele er sådan set op til dig og på dine vilkår.
En anden fordel ved flexleasing er, at dit leasingselskab ordner det hele for dig – de står for alt det lovgivningsmæssige og sørger for, at din nye drømmebil kommer til Danmark, og at den har lovlige nummerplader naturligvis. Til gengæld forventes der blot af dig som låntager, at du får størst mulig glæde ud af din bil, samt at du selvfølgelig får betalt registreringsafgifterne.

Endeligt er den største fordel, at man ved flexleasing kan dele betalingen op over den periode, som du gerne vil lease din bil i. Det vil altså sige, at du slipper for at betale det fulde beløb på én gang, som du vil skulle hos en bilforhandler.

Splitleasing

Splitleasing er en attraktiv løsning for dig, der ikke ønsker at blive beskattet af den bil, som du har fået stillet til rådighed af din arbejdsgiver, og det skal sådan set bare forstås som en aftale mellem dig og din arbejdsgiver.

Fordelen ved splitleasing er, at du slipper for at skulle betale penge til skat – her er det eneste, du skal betale for, de udgifter, du har, i forbindelse med kørsel af bilen.

Der er selvfølgelig nogle regler, der skal følges, og disse er egentlig meget simple, og vil ikke give nogle uforudsete komplikationer, når man først har fået styr på dem alle. Én af disse regler går ud på, at der skal fastsættes en fordelingsnøgle mellem din kørsel. Denne nøgle vil blive sat afhængig af, hvilken situation dig og din arbejdsgiver befinder jer i. Hvis du udelukkende skal bruge bilen i erhvervsmæssige sammenhænge, vil nøglen naturligvis være i erhvervets fordel – men har du tænkt dig at bruge bilen i det private, og ved du allerede på forhånd, at du kommer til at køre i den meget i din fritid, så gælder det omvendte – naturligvis. Det er her ganske essentielt, at du er 100 % ærlig, da alting skal dokumenteres, og det er simpelthen umuligt at snyde. Hvis det ikke dokumenteres korrekt, vil det ikke blive godkendt, så det er vigtigt, at man holder skarpt øje med, hvor meget man anvender bilen, når man er på arbejde samt til private ærinder. Og her er der faktisk nogle selskaber, der tilbyder et online overblik, så du nemt og hurtigt kan se, hvor mange af de kørte kilometer, der har haft et erhvervsmæssigt formål, og hvor mange der har været fritidsrelateret.

I kan også vælge at få en virksomhed til at føre dette regnskab for jer, så I er garanteret, at det bliver gjort ordentligt – det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, om denne ydelse koster noget. Nogle kræver, at I så vil skulle betale et ekstra månedligt gebyr, mens andre vælger at gøre det gratis.

Den største fordel ved splitleasing er, at du som sagt ikke vil blive beskattet, og at du kun betaler for de kørte kilometre – så er du typen, der ikke kører ret meget i bil, er dette helt sikkert attraktivt for dig. Herudover er det administrative heller ikke særlig bøvlet, da I vil kunne få leasingselskabet til både at klare alt det praktiske samt dokumentation ift. kørsel. Det skal dog her siges, at det ikke er alle leasingselskaber, der tilbyder disse ydelser, og man bør derfor undersøge markedet grundigt, så man ender med et firma, der vil kunne klare det praktiske for jer, da det helt klart er nemmest.

Finansiel leasing

Står du og drømmer om den nyeste Audi eller BMW, men har ikke råd til den her og nu, og du vil helst undgå at gå den lange vej ned til banken for at spørge om penge, så kan finansiel leasing være den rette løsning for dig. Her ender du nemlig i sidste ende med selv at eje bilen, så leasingperioden er en form for afdragsordning, hvor du afbetaler bilen gennem en længere periode. Du har altså selv ansvar for at betale alle driftsomkostninger, præcis som hvis du selv ejede bilen, og når aftalen så opsiges, skal du naturligvis betale restbeløbet til leasingselskabet, og herefter er bilen helt og holdent din.

Minileasing

Står du og mangler en bil for en kortere periode, så er minileasing et rigtig godt alternativ. En typisk minileasing-aftale strækker sig over 1 til 12 måneder, og her har du ingen andre udgifter end dem til brændstof og leasingydelsen. Dette er en ganske sikker og tryg måde at lease på, i og med at aftalen ofte også indeholder forsikring, service, vedligeholdelse og meget andet.

Det kan eksempelvis være aktuelt at minilease, hvis du arbejder i udlandet og har brug for en bil i de korte perioder, hvor du er hjemme i Danmark. Det kan også være aktuelt for dig, der har solgt din bil af den ene eller anden årsag og ikke lige har besluttet dig for, hvilken model du gerne vil købe. Og endeligt kan det være aktuelt for dig, der venter på din nye bil og akut har brug for en, mens du venter. Dette er altså den oplagte løsning, hvis du står og skal bruge en bil her og nu, samtidig med at du slipper for uforudsete udgifter. Herudover betaler du heller ikke en engangsydelse, og du har muligheden for en kortere leasingperiode, hvilket er en fordel for dig, hvis dit transportbehov er meget ustabilt.

Operationel leasing

Hvis du er glad for at skifte bil ofte, eller hvis du blot ikke lige helt har styr på, hvilken økonomisk situation du befinder dig i om et par år, er operationel leasing måske den rette leasingform for dig. Her er det leasingfirmaet, der betaler for driftsomkostningerne, hvilket har den betydning for dig, at du altid ved præcis, hvilke udgifter du har om måneden.

Ved denne type leasing, betaler man en engangsydelse, når leasingperioden begynder, og man kan desuden – efter et par måneder – altid vælge at stoppe aftalen med leasingfirmaet. Det kunne jo ske, at du en dag stod i en uforudset situation, der krævede, at du vil få brug for at stoppe den månedlige betaling her og nu. Det er altså en utrolig tryg leasingform, der giver dig som låntager den ultimative sikkerhed.